Friday 7 December 2012

Bila Bicarakan sOal hati


SOAL HATI . . .

Bila bicara soal hati , hati ada pelbagai rasa yang mana kadang kala sukar untuk kita tafsirkan dan fahami . .

Manusia selalunya tertipu dengan apa yg ada dalam hati dan juga perasaan . Perasaan itu kadang kala , akan menipu akal dan fikiran kita .Kadang kala kita merasakan sesuatu yg ada di depan mata kita itu adalah yg terbaik untuk kita ! Kita juga sering berprasangka apa yg kita ada masih tidak cukup , dan tidak baik.Namun , hanya Allah sahaja yg tahu apa yg terbaik untuk kita sedangkan kita tidak .

Perasaan di hati kita membuatkan kita rasa gelisah , gundah , tak senang hati .. Sehingga satu saat kita terduduk menangis memikirkan perasaan yg wujud itu. . .

Hati dan perasaan mmg wujud dalam setiap diri manusia . Cuma yg membezakannya , cara kita menjaga hati itu supaya selari dgn akal dan fikiran kita. Jika terlalu ikutkan perasaan dan kata hati , kita juga bisa mati . .

Kadangkala, kita semua ni suka berprasangka buruk pada kepada org sekeliling . Orang yg berbuat baik dengan kita , kita akan berprasangka " Ada Udang Di Sebalik Batu " , kononnya. .
Kita mmg perlu ada prasangka , tp jgn sampai prasangka itu membantutkan hidup kita .

Biarlah berprasangka yg berpada-pada . . Kita cuma perlu berhati-hati , dan jgn terlalu mengikut kata hati . .

Ada pendapat , mengatakan wujudnya hati yg busuk , dan hati yg baik . Bagaimana hati yg busuk dan apa pula hati yg baik tu ? Boleh ke kita sebagai hamba Allah yg lemah ni membaca apa yg terbuku di dlm hati insan atau individu lain ? Hebat sangat ke kita , untuk meneka ? Hebat sangat ke kita , bila dengan yakin dan megahnya berkata " Aku tahu niat dia tu mmg tak elok, niat dia saja nak tarik perhatian org , niat dia itu lah , ini lah . .
Padahal diri kita sendiri pun kekadang tidak dapat mengenal pasti niat dalam hati kita. Mulut bicara lain , tapi jauh di lubuk hati kata lain . Jangan sesuka hati nak judge org lain ! Kerana sesungguhnya Allah jua lah yg maha mengetahui . .

Oleh itu , marilah muhasabah diri kita . . Kerana terlalu banyak kekhilafan diri .Kadang kadang saya juga tak pasti dengan perasaan saya sendiri , kerana diri ini sendiri. . .


























No comments:

Post a Comment