Tuesday 11 December 2012

Jangan Biarkan Anda Banyak Bicara

Salam ukhuwah semua . . .

Rembulan tertawa dan bintang-bintang bersorak-riang lalu mengapa kita biarkan kesedihan membunuh dan mencekik kita ?

Jauhilah perselisihan atau diskusi buta dalam perkara-perkara yang masih bersimpang siur.Sebab perkara itu dapat menyempitkan dan menodai hati nurani. Janganlah cuba untuk memuaskan manusia dengan perkara-perkara yang masih banyak mengandungi perdebatan.Ungkaplah pemikiran anda dengan tenang tanpa tekanan, suara keras dan muka yang masam.

Jauhilah banyak membantah dan banyak mengkritik.Perkara itu akan membuat ketenangan hatimu hilang dan membuat ketenangan hatimu hilang dan membuat wajahmu tidak baik.
Ucapkanlah kalimah yang sopan dan penuh cinta jika kamu ingin menarik hati dan jiwa orang lain.
 Perkara lainnya yang dapat mendatangkan kesusahan dan kesedihan kepada diri anda adalah mengumpat orang lain,memperkatakan perihal mereka ,mencela dan menghina mereka.

Sikap seperti ini akan menghilangkan pahala,mendatangkan dosa,serta menjauhkan ketenangan dalam diri anda.Sibukkan saja diri anda dengan memperbaiki aib sendiri dan jangan pedulikan aib orang lain . . Saya ulang ^_^ ( Perbaiki aib sendiri , jangan pedulikan aib orang lain ).Sesungguhnya Allah tidak menciptakan kita maksum-yang hanya dimiliki oleh RasulNya.Kita semua memiliki dosa dan aib, maka berbahagialah orang yang sibuk dengan aibnya sendiri dan tidak mencampuri aib orang lain ..

Bekalan 
Lidah yang keji akan lebih hanya memberikan kesan buruk kepada perlakunya daripada yang diterima oleh mangsa


Lebih baik diam , dari bersuara ^_^

Benda yang baik kita jadikan contoh serta tauladan . . 








No comments:

Post a Comment